fbpx

Podsumowanie 2019 roku

Liczne wydarzenia rowerowe, kolejne oddane kilometry dróg rowerowych, wzrost ruchu rowerowego w mieście – tak w skrócie wyglądał 2019 rok w Gorzowie Wielkopolskim. Zbliża się koniec roku, który był jak dotąd najbardziej rowerowym rokiem w historii miasta. Przypominamy co się działo.

Rok wydarzeń

Masy Rowerowe
Niezmiennie od 7 lat w naszym mieście odbywają się Masy Rowerowe organizowane przez Rowerowy Gorzów. Z roku na rok uczestników przybywa. W tym roku we wszystkich sześciu zorganizowanych Masach udział wzięło łącznie ponad 2700 rowerzystów. Najwięcej cyklistów pojawiło się na Wiosennej Masie Rowerowej zorganizowanej w marcu (ok. 800) oraz na Masie rozpoczynającej rywalizację o Puchar Rowerowej Stolicy Polski we wrześniu (ok. 750). Były to dwie największe Masy Rowerowe w historii miasta, a także w zachodniej części Polski w tym roku.

Rowerowy Maj
Po raz pierwszy nasze miasto wzięło udział w rywalizacji Rowerowy Maj, która skierowana była do szkół podstawowych. Akcja polegała na dojeżdżaniu uczniów i nauczycieli do szkoły na rowerach, rolkach, deskorolkach i hulajnogach.

W tego rocznej edycji udział wzięły trzy szkoły podstawowe – SP nr 2, SP nr 4 oraz SP nr 10. Szkoła Podstawowa nr 4 przy ul. Kobylogórskiej w zamian za uzyskanie najwyższej frekwencji w dojeżdżaniu do szkoły alternatywnym środkiem transportu, wyposażona została w ponad 50 stojaków rowerowych. Łącznie w akcji Rowerowy Maj udział wzięło ponad 640 uczniów i nauczycieli, którzy odbyli 16 tys. podróży do szkoły, głównie za pomocą roweru.

Rowerowa Stolica Polski
We wrześniu rywalizowaliśmy o prym Rowerowej Stolicy Polski. Rywalizacja polegała na wykręceniu jak największej ilości kilometrów na mieszkańca. Choć jeszcze przed startem akcji byli tacy, którzy uważali że samo zgłoszenie się miasta do rywalizacji jest porażką, tak na prawdę porażka stała się sukcesem. Gorzów Wielkopolski zajął 3. miejsce w rywalizacji wyprzedzając m.in. takie miasta jak Bydgoszcz, Toruń, Koszalin czy Białystok. Dla naszego miasta kilometry kręciło aż 1185 mieszkańców przejeżdżając łącznie blisko 120 tys. kilometrów w ciągu jednego miesiąca.

rowerowa_stolica_polski

Budujemy drogi rowerowe

Rok 2019 był także „naj” pod względem oddanych kilometrów nowych dróg rowerowych. Do końca roku oddano do użytku 7,6 km nowych dróg rowerowych, najwięcej jak dotąd w historii miasta. Do największych inwestycji 2019 roku należy przede wszystkim budowa traktu pieszo-rowerowego wzdłuż Kłodawki oraz budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Piłsudskiego, Andrzejewskiego, Roosevelta i Żwirowej. Oprócz wyżej wymienionych dróg wybudowano także rekreacyjną trasę pieszo-rowerową nad Wartą, drogę pieszo-rowerową wzdłuż Fabrycznej, pasy rowerowe na Dąbrowskiego, a także dopuszczono do ruchu rowerów ciąg na ul. Fredry i Słowiańskiej.

Oprócz dróg rowerowych zainwestowano także w miejsca postojowe dla rowerzystów montując łącznie około 100 nowych stojaków rowerowych.
Dodatkowo w Budżecie Obywatelskim na 2020 rok udało się wywalczyć budowę dwóch wiat rowerowych ze stojakami przy Szkole Podstawowej nr 2 oraz przy IV Liceum Ogólnokształcącym.

Utrzymanie dróg rowerowych

Działalność Rowerowego Gorzowa kojarzy się głównie z organizacją Mas Rowerowych, ale kwestie związane z utrzymaniem infrastruktury rowerowej to też nasz zakres. W kończącym się 2019 roku podjęliśmy ponad 100 interwencji w sprawie utrzymania dróg rowerowych – usunięcia kolidującej zieleni, oczyszczenia nawierzchni, poprawienia oznakowania, poprawy bezpieczeństwa. Dokonaliśmy także dwóch całościowych przeglądów dróg rowerowych. Co najważniejsze udało się odnowić malowanie wszystkich przejazdów rowerowych jeszcze przed „sezonem rowerowym” w marcu/kwietniu, a nie jak miało to miejsce dotychczas w drugiej połowie roku.

Wzrost ruchu rowerowego w mieście

W 2019 roku jako Rowerowy Gorzów przeprowadziliśmy badania natężenia ruchu rowerowego w celu porównania go z natężeniem z lat ubiegłych. W ciągu pięciu lat ruch rowerowy w naszym mieście wzrósł o 44%. O 45% wzrosło natężenie ruchu na Rondzie Ofiar Katynia (w 2014 roku dzienne było tam 521 cyklistów, w 2019 r. – 757). O 30% wzrosło natężenie ruchu na Rondzie Szczecińskim (w 2014 roku 490 cyklistów dziennie, w 2019 r. – 638). Największy wzrost jednak zanotowano na Rondzie Gdańskim – aż o 176% (w 2014 roku dziennie średnio było tam 412 rowerzystów, w 2019 r. – 1139).

baza wiedzy natężenie ruchu

 

Tak wyglądał mijający 2019 rok. Jak będzie wyglądał 2020? Na pewno podobnie, ale czy lepiej to zobaczymy w grudniu 2020 roku.

ZOBACZ TAKŻE:

Buduj z nami rowerowy Gorzów

SPOŁECZNOŚĆ